ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سم زدایی:

پیش گفتار

سم زدایی نخستین گام از درمان اعتیاد است گرچه در طی سم زدایی از روشهای متنوع دارویی و غیر دارویی استاده می شود اما کلونیدین (Clonidine)  به عنوان یک داروی قدیمی همچنان جایگاه خودرا در این مرحله از کنترل اعتیاد حفظ کرده است و حتی انتخاب اول است.

کلونیدین آگونیست  @2) ( آدرنرژیک و در  اصل یک داروی ضد فشار خون است که برای سم زدایی به شکل بستری و سرپایی بکار می رود کلونیدین در دوز های mg 0.6   تا mg 2  در روز البته با کنترل فشار خون بطور جدی !! بسیاری از علائم اتونومیک محرومیت از مواد مخدر را کاهش میدهد هرچند وسوسه خمودگی و رخوت -بیخوابی – بیقراری و درد عضلانی را به خوبی سرکوب نمی کند

به تمام اموری که در جهت پاک شدن بدن بیمار از مواد انجام می شود سم زدایی می گویند.

(سم زدایی که در بین عامه مردم به تصفیه یا عوض کردن خون از مواد شهرت دارد اولین مرحله درمان اعتیاد به مواد مخدر است.متاسفانه بسیاری از مردم سم زدایی را معادل ترک اعتیاد می دانند و فکر می کنند با سم زدایی مشکل شخص معتاد برای همیشه حل می شود!)

انواع سم زدایی:

کلونیدین: تاثیراتش را از طریق ترکیب با گیرنده های    @2  آدنرژیک در مغز و طناب نخاعی ایجاد می کند مطالعات نشان داده است که سم زدایی سرپایی با کلونیدین تقریبا میزان موفقیت معادلی با سم زدایی با دوز کم شونده متادون دارد . در بیماران بستری با کلونیدین سم زدایی سریعتری نسبت به متادون گاها ایجاد می کند. در آمار تحقیقاتی 2 روش سم زدایی کلونیدین( به همراه ناپروکسان)  ,و سم زدایی با Bup (بوپرونورفین)به همراه مسکن کتورلاک مقایسه شدند توفیق سم زدایی با بوپرونورفین کمتر از کلونیدین بوده است. در مطالعه تحقیقی دیگر 3 روش کلونیدین و بوپرونورفین و کلوتیدین همراه نالتروکسان با هم مقایسه شدند که میزان مانائی در درمان گروه کلونیدین درصد بالایی داشته است.

کلونیدین دربیمارانیکه دچار کاهش فشار خون هستند یا داروهای ضد فشار خون استفاده می کنند باید با احتیاط مصرف شود موارد احتیاط با کلونیدین به شرح و توجه به نکات ذیل است:

1. استفاده از ضد افسردگی سه حلقه ای در طی 3 هفته باعث کاهش حساسیت گیرنده های @2 می گردد مورد دیگر حاملگی و تاریخچه ای از سایکوز آریتمی قلبی باید مراقب باشیم کلونیدین باعث قدر تسکین و خواب آلودگی می شود که باید در هنگام مصرف این قرص از رانندگی بویژه در اولین روزها بشدت پرهیز شود. در سم زدایی مواد افیونی طولانی اثر مثل متادون کلونیدین به مدت طولانی تری تجویز می شود و به همان نسبت با مواد ضعیف تر مثل تریاک و مشتقات آن زمان کمتر.

در موضوع کلونیدین و مزایای آن باید همیشه اول اثر ضد فشار خونی آن مد نظر باشد که بسیار خطرناک است .

1. چون اثرات بی خوابی دردهای عضلانی یا تهوع و بیقراری را نمی تواند سرکوب کند از سایر داروهای کمکی مانند دفین هیدرامین آمی تریپ تیلین – ضد التهاب های غیر استروئیدی و حتی و حتی با احتیاط بنزودیازپین ها استفاده کرد. اثرات کلونیدین بعد از حدود نیم ساعت به دنبال خوردن آن ظاهر میشود و در طی 2 یا 3 ساعت به حداکثر می رسد کلونیدین علائم اتونومیک ناشی از فعالیت لوکوس سرلوس در مغز را مهار می کند و بنابراین نشانه های محرومیت ماده مخدر مانند ( اشک ریزش – آبریزش بینی – تعریق و تهوع استفراغ – کرامپ های شکمی و اسهال را کاهش می دهد.

کلونیدین بر روی بیخوابی درد عضلانی یا بیقراری اثری ندارد و یا بشدت کم است و برروی وسوسه هم تاثیری ندارد لذا بعد از سم زدایی در پیشگیری از عود جایگاه چندانی ندارد.

سم زدایی سخت یا همان ترک یابویی!!!

اگر فرد معتاد به مدت حداقل 8 روز مواد مخدر و جایگزین های آن را مصرف نکند. بدون هیچگونه دارویی بعد از تمام شدن علائم خماری که در بسیاری از موارد سخت و طاقت فرساست خود بخود پاک شده و پس از آن دیگر خمار نخواهد شد! شاید این ساده ترین و در عین حال پر دردسرترین نوع سم زدایی باشد! به این سم زدایی در اصطلاح ترک یابویی گفته می شود! این نوع سم زدایی در کمپ ها انجام می شود و قبلا نظایر آن را در فیلم ها زیاد دیده ایم  که با بستن شخص به تخت همراه بود!

برای مواد اعتیاد آور فقط در کمپ های گاها قانونی و غیر قانونی انجام می شود که آنهم در صورت وجود نظارت پزشک معالج و آگاه می توان از داروهای کمکی و از مجموعه داروهای از قبیل  (کلونیدین – ضد تشنج وضد تهوع – ضد درد غیر استروئیدی و بیخوابی ) استفاده می شود تا به دفع علائم آزار دهنده و حتی مرگ پیشگیری کرد.

سم زدایی سرپایی : با داروهای آگونیست مطلق و نسبی در پروسه زمانی 6 ماه یا بیشتر و با پیگیریهای روزانه – هفتگی و ماهیانه قابل انجام است و در دوره سم زدایی از تمامی داروهای مجاز و روشهای بهبودی از قبیل همراهی با روانپزشک – روانشناس خانواده و آموزشهای علمی مناسب رفتاری و سایر علوم یاری جست.

سم زدایی با کلونیدین بصورت سرپایی:

در این نوع سم زدایی بیمار مصرف مواد را قطع کرده و علائم خماری با استفاده از داروهای مختلف که توسط پزشک تجویز می شود کم می شود. داروی اصلی که برای این نوع سم زدایی استفاده می شود کلونیدین است. این نوع سم زدایی برای مصارف کم و سبک مواد و بیشتر بر اساس تمایل بیمار توسط پزشک دوره دیده و با تجربه مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از سم زدایی یابویی این نوع سم زدایی از نظر سختی و پر دردسر بودن در مرتبه دوم قرار دارد!

سم زدایی سرپایی با داروهای آگونیست مانند متادون و بوپرنورفین:

در این روش متادون یا بوپرکسین به بیمار تجویز شده و طبق یک برنامه مشخص مقدار آن کم شده و قطع می شود. با کم کردن مقدار دارو علائم بسیار خفیف خماری ظاهر شده و سپس قطع می شود. استفاده از این داروها حتما نیاز به تجربه و آموزش در دوره های تخصصی دارد. در صورت استفاده خودسرانه از این داروها خطر عوارض جبران ناپذیر مانند مرگ، بیمار را بشدت تهدید می کند! این روش سم زدایی همچنانکه گفته شد اگر توسط پزشک با تجربه و دوره دیده انجام شود مورد قبول ترین روش سم زدایی توسط بیماران محسوب می شود و در صد موفقیت زیادی دارد.

سم زدایی سریع بصورت بستری یا RD:

در این نوع سم زدایی بیمار به مدت حداقل چهار روز در مرکز بستری یا بیمارستان بستری شده و با استفاده از دارو به تدریج از مواد پاک می شود. در این روش از داروهای آنتاگونیست مانند نالوکسان و نالتروکسان نیز استفاده می شود که روند دفع مورفین از بدن را سریعتر می کنند. در این نوع سم زدایی مانند سایر روشها علایم ترک خفیف تا متوسط را تجربه می کند ولی با توجه به اینکه تحت نظر است این علایم توسط تیم پزشکی درمان می شوند.

سم زدایی فوق سریع یک روزه بصورت بستری یاUROD:

زیر بیهوشی و سم زدایی با کلونیدین همراه با نالتروکسان تنها برای مواد مخدر ( افیونی ) صادق است که UROD زیر بیهوشی با دوز بالایی از نالوکسان به بیمار انفوزیون می گردد و به این ترتیب نالوکسان بسیار سریع تعداد و میزان حساسیت گیرنده های اوپیوئیدی را به وضعیت طبیعی بر میگرداند و بیمار بعد از اینکه به هوش آمد تا 24 الی 48 ساعت  فقط ممکن است علائم خفیفی از محرومیت را داشته باشد و سپس عنوان درمان نگهدارنده برای آنان نالتروکسان آنهم با دستور و روش خاص تجویز می شود ولی عود بیماری اعتیاد در این شیوه بالاست چراکه مشکل روان بیمار حل نشده است و نیز دردها و ناراحتی های ترک به مرور تظاهر می کند و حتما باید از درمانهای نگهدارنده درداروئی و بخصوص غیر داروئی استفاده کرد.

مکانیسم سم زدایی:

جالب است بدانید که در تمامی روش های سم زدایی یک اتفاق مشترک می افتد.  با عدم مصرف مواد توسط شخص مورفین موجود در بدن به تدریج از سطح سلولها جدا شده و وارد  خون می شود با گذشتن خون از داخل کبد مورفین تجزیه شده و از طریق ادرار و مدفوع خارج می شود. تنها تفاوت روشهای سم زدایی داروهایی، است که در این روش ها مورد مصرف قرار می گیرد.

مشاوره      پیشگیری و درمان       مراحل درمان       درباره ما

باما در تماس باشید.

مرکز شماره 1-آرمان حیات(سروش)/تهران/خیابان دکتر فاطمی/جنب اداره آمار/پلاک 207/طبقه چهارم -     88962164-88978481

مرکز شماره 2-آرمان حیات/تهران/خیابان ستارخان/روبروی خیابان پاتریس/پلاک 168/طبقه دوم/واحد 3 -      66524910_66524886